Viaplay har bästa svarstid på Facebook, Telenor på Twitter. Sveriges bästa varumärken gör 111 tweets, 25 Facebook-inlägg samt laddar upp 7 YouTube-videor per månad.
Nytt från denna månad är YouTube. YouTube har jag hittills inte kommenterat i denna blogg på grund av brist på data. Från denna månad har Socialbakers utökat sin bevakning varför jag nu även lyfter YouTube i Sverige, samt relaterade toppinlägg.
Mars för övrigt kan ses som en relativ standardmånad. Inget som i sig står ut med undantag interaktionsminskning på YouTube. Sveriges 20 bästa varumärken gjorde i snitt 111 tweets i mars (121 i februari), 25 Facebook-inlägg och laddade upp 7 videor. Hur matchar det ditt varumärkes aktivitet?
Nedan ser vi hur Sveriges topp 20 varumärken arbetar med sina sidor på Facebook och Twitter, och vilken respons vi följare ger på deras inlägg. (Källa: Socialbakers.)
I jämförelse med april 2015 har inläggstyp Video på Facebook ökat med 5%.
Enligt Socialbakers är Sveriges topp 5 varumärken på Facebook vad gäller antal följare och interaktioner nedan:
Sveriges topp 20 varumärken gjorde i snitt 25 inlägg i mars. Om vi omvandlar antal snittinlägg på Svenska PostkodLotteriet och fördelar antal interaktioner per inlägg, innebär det att varje inlägg skulle fått ca 4 455 interaktioner per inlägg. Min tolkning är att inslag av sponsrade inlägg driver upp frekvens av interaktion.
Hur arbetar ni med er Facebook-sida? Har ni målsatt ett antal interaktioner varje inlägg ska säkra? Vet du hur många interaktioner era inlägg säkrar? Dela gärna tankar och erfarenheter!
Enligt analysföretaget Smampion är sidorna nedan Sveriges bästa i mars, baserat på Smampions poängskala 0-100. Om din sida inte finns med för mätning hos Smampion kan du enkelt lägga till den här (kostnadsfritt).
Smampions poängskala (0-100) motsvarar följande betyg:
100: Perfekt
95 – 99: Världsklass
90 – 94: Mycket bra
80 – 89: Väldigt bra
65 – 79: Ett bra betyg
45 – 64: Helt ok
30 – 44: Ej godkänt
0 – 29: Underkänt
Kundservice Facebook
2015 var dessa varumärken landets bästa på kundservice på Socialbakers Facebook topp 5 (frekvens):
- SJ = 12 gånger
- SAS = 10 gånger
- Telia Sverige = 8 gånger
- Swedbank Sverige = 7 gånger
- Viaplay = 5 gånger
- Bredbandsbolaget, 3 Sverige, Comviq = 4 gånger (respektive)
- Samsung = 3 gånger
- Nordea Sverige = 2 gånger
- Telenor Sverige = 1 gånger
I mars 2016 ser vi en återkommande mix av förra årets toppvarumärken, och nu är även SJ åter efter förra månadens bortfall:
Viaplay och Swedbank Sverige återfinns även på Smampions topplista över Responsgrad:
Intressant notera att även det offentliga i form av Försäkringskassan tar en tydlig plats på topplistan, och har så gjort senaste månader.
De unika Facebook-poster som genererade högst interaktion i mars gjordes av Svenska Postkodlotteriet, Sprite och Apollo Sverige. Svenska Postkodlotteriets toppost utgjordes av en Dela-CTA. Är Call-To-Action en framgångsfaktor för ert varumärke?
Sveriges bästa företag/varumärken på Twitter i mars enligt Smampion:
Intressant notera att politik i form av Stockholms innovationslandstingsråd, Daniel Forslund, tagit sig in på topplistan bland övriga varumärken.
Enligt Socialbakers är nedan de varumärken vilka säkrar dels flest följare, dels flest interaktioner på Twitter i mars:
Sveriges topp 20 varumärken gjorde 111 tweets i snitt i mars (121) (97) (110) (114) (141).
Unibet Sverige återfinns även denna månad hos både Socialbakers och Smampion. Om vi omvandlar antal inlägg på Unibet Sverige och fördelar antal interaktioner per tweet, innebär det att varje inlägg skulle fått 444 interaktioner per tweet.
Hur arbetar ni med er Twitter-profil? Har ni målsatt ett minimum antal interaktioner varje tweet ska säkra? Dela gärna erfarenhet!
För övrigt inspirerande att se när storlek även matchas av interaktion, vilket igen och igen, och hittills uteslutande, uppvisas av SAS.
Kundservice Twitter
Telekom har länge varit framstående på Twitter i kundservice, och så även i mars. Den norska telekom-giganten Telenor uppvisar återigen (exceptionellt) bästa svarstid samt bästa svarsfrekvens på Twitter.
Bland mars bästa Twitter-inlägg återfinns Netflix på plats 1 och 3, medan Happy Socks tar andra platsen.
Sveriges bästa företag på Instagram i mars enligt Smampion:
Höganäs kommun är för sjätte månaden på Smampions topp 10 Instagram-profiler i Sverige. Säkrar möten där vi medborgare finns – och vill?
Socialbakers har ännu inte motsvarande rapportering för Instagram varför den jämförelsen uteblir.
YouTube
Nytt för mars är underlag från Socialbakers som visar YouTube i Sverige, med fokus på antal visningar och antal prenumeranter. Där återfinner vi i mars ICA, legosverige och IKEA Sverige på båda listorna över visningar samt antal prenumeranter.
ICA intar första pallplats vad gäller innehåll tillsammans med två teleoperatörer, Telenor Sverige och Halebop.
Sveriges topp 20 varumärken gjorde i snitt 7 videor i mars. Mycket eller lite? Film ses som en nyckelkanal för innehåll, samtidigt som det kräver (ny) kompetens för att säkra produktion. Tufft för mindre organisationer? Eller kan smartphones säkra detta?
Sammanfattning
Status quo, skulle jag vilja sammanfatta mars. Nu med även YouTube med i underlaget ska det bli intressant att belysa och följa hur innehållsproduktionen utvecklas vad gäller rörlig bild.
Socialbakers och Smampion som är mina huvudkällor i dessa bloggposter ser jag utgör ett bra komplement för validitet. Jag funderar över att öka fokus på interaktionsresultat framöver. Vad tycks? Andra faktorer som är av vikt?
Må gott,
LG
Dela gärna innehåll ur bloggen, givet källhänvisning – Källa: www.kommunikationsanalys.se