Varumärkens svarsfrekvens har ökat från 5 procent till 76 procent på fyra år på Facebook. Nordea och Swedbank uppvisar i november bästa svarstider på Facebook. Följare fortsätter öka på sociala plattformar.
November var en stabil månad utan några större förändringar från föregående månad, och är även en stabil månad över tid.
Förra månaden kommenterade jag Socialbakers branschrapport för Facebook. Denna månad lyfter jag vilka branscher som har störst volym kundservice på Twitter. Inte förvånande ser vi även på Twitter telekom i toppen. Som du kommer se längre ned ser denna branschfördelning i Sverige i toppen något annorlunda ut (bortsett just telekom).
Utvecklingen för Sveriges 20 bästa varumärken i november enligt Socialbakers ser ut som nedan. Facebook visar en ökning av antal fans medan ett tapp i övriga parametrar. Twitter visar ökning i samtliga parametrar, förutom antal inlägg (tweets) i november. Dessa varumärken har i snitt gjort 23 Facebook-inlägg (knappt 1 per dag), samma antal som i november 2014, samt 114 tweets (knappt 4 per dag) i november.
YouTube kommenterar jag inte i denna blogg på grund av brist på data.
Nedan ser vi hur Sveriges topp 20 varumärken arbetar med sina sidor, och vilken respons vi följare ger på deras inlägg. I jämförelse med föregående månad ser vi endast marginella skillnader. Lajks är fortfarande det sätt på vilket vi mest interagerar med varumärken på Facebook, och foton är den form på inlägg vilka är vanligast från sidorna.
Enligt Socialbakers är Sveriges topp 5 varumärken på Facebook vad gäller antal följare och interaktioner nedan:
Sveriges topp 20 varumärken gjorde i snitt 23 (26) inlägg i november. Om vi omvandlar antal snittinlägg på Strömstad Spa och fördelar antal interaktioner per inlägg, innebär det att varje inlägg skulle fått ca 3 500 interaktioner per inlägg. Min tolkning är samtidigt att inslag av sponsrade inlägg driver upp frekvens av interaktion.
Hur arbetar ni med er Facebook-sida? Har ni målsatt ett antal interaktioner varje inlägg ska säkra? Vet du hur många interaktioner era inlägg säkrar?
Enligt analysföretaget Smampion är sidorna nedan Sveriges bästa, baserat på deras poängskala 0-100. Om din sida inte finns med för mätning hos Smampion kan du enkelt lägga till den här (kostnadsfritt).
Smampions poängskala (0-100) motsvarar följande betyg:
100: Perfekt
95 – 99: Världsklass
90 – 94: Mycket bra
80 – 89: Väldigt bra
65 – 79: Ett bra betyg
45 – 64: Helt ok
30 – 44: Ej godkänt
0 – 29: Underkänt
Kundservice Facebook
Bilden ovan belyser hur svarsfrekvens frågor vuxit över tid sedan 2011 på Facebook. Från 5 procent till nu över 76 procent. Därmed viktigt för alla varumärken på Facebook att ha en genomtänkt svarspolicy då fler och fler ställer sina frågor till ett varumärke på den plattformen.
Om organisationen dessutom tillhör någon av industrier nedan är det än viktigare säkra bemanning för kundservice:
Nordea Sverige går i november om Swedbank Sverige som i oktober uppvisade Sveriges bästa svarsfrekvens i kombination med svarstid. Intressant notera att den majoritet av teleoperatörer vi vanligen brukar se här nu endast representeras av Telia.
I jämförelse med november 2013 nedan ser vi Swedbank Sverige och Telia som återkommande (i stort) konsekventa varumärken över tid vad gäller kundservice:
Socialbakers ger följande resultat för Swedbank och Nordea baserat på parametrar: Följare, Engagemang, ”Socially Devoted” (kundservice) och Toppinlägg. Swedbank Sverige har baserat på Socially Devoted och Toppinlägg varit bäst i sin region 32 gånger (oklart tidsperiod):
Nordea Sverige har baserat på Socially Devoted varit bäst i sin region 30 gånger:
Konsekventa varumärken med återkommande toppresultat inom kundservice i sociala medier alltså.
Nordea Sverige och Swedbank Sverige återfinns även på Smampions topplistor över Responstid samt Responsgrad:
De unika Facebook-poster som genererade högst interaktion i oktober gjordes av Strömstad Spa, Marabou och Svenska Spel. Julbord, choklad samt EM i fotboll lockade interaktion i november alltså.
Sveriges bästa företag/varumärken på Twitter i november enligt Smampion:
Enligt Socialbakers är nedan de varumärken vilka säkrar dels flest följare, dels flest interaktioner på Twitter i november:
Sveriges topp 20 varumärken gjorde 114 (141) tweets per månad (ca 4 tweets per dag).
Unibet Sverige återfinns hos både Socialbakers och Smampion. Om vi omvandlar antal inlägg på Unibet Sverige och fördelar antal interaktioner per tweet, innebär det att varje inlägg skulle fått ca 440 interaktioner per tweet. Hur arbetar ni med er Twitter-profil? Har ni målsatt ett minimum antal interaktioner varje tweet ska säkra?
För övrigt inspirerande att se när storlek även matchas av interaktion, vilket även denna månad uppvisas av SAS.
Resebranschen och telekom återfinns även på topplistorna för Twitter. I stort samma, återkommande varumärken med viss variation över tid. Till skillnad från Facebook ser vi inga banker på Twitter bland varumärken med bäst kundservice.
Kundservice Twitter
SJ uppvisar återigen i november bästa svarstid samt ComHem uppvisar även denna månad bästa svarsfrekvens.
Sveriges bästa företag på Instagram i november enligt Smampion:
Höganäs kommun, som var ett av Sveriges bästa varumärken på Instagram i oktober, kvarstår även i november.
Solna stad, som i oktober var en av de sidor som växte snabbast, kvarstår även i november. Intressant följa det offentligas val av sociala medier som kommunikationskanal. Säkrar nu möten där vi medborgare finns – och vill?
Socialbakers har ännu inte motsvarande mätning för Instagram varför den jämförelsen än så länge uteblir.
Hur resonerar ditt/ert varumärken runt närvaro i sociala medier? Vilka KPI:er använder ni för att räkna hem resurser?
Må gott,
LG