Twitter ökar i samtliga parametrar i oktober. SJ och Swedbank uppvisar bästa svarstider. Telekom, finans och flygbolag fortfarande landets bästa branscher på sociala medier.
Att ha en aktiv närvaro i sociala medier är enbart en del av ett framgångsrecept för ett varumärke. Att även hantera och förhålla sig till de följare man har, och de inlägg och frågor de ställer, är en annan.
Analysföretaget Socialbakers konstaterar i sin rapport för tredje kvartalet 2015 att följande branscher är de som globalt gör bäst ifrån sig på Facebook och Twitter, utifrån dels svarsfrekvens, dels antal frågor:
Som du kommer se längre ned matchar Facebook i Sverige i stort den globala bilden av Telekom, Flygbolag (resor) och Finans (bank) som toppbranscher. Är det någon bransch du förväntat dig se bättre placerad? Spel är något som under året börjat återkomma på topplistor i Sverige, men återfinns inte alls globalt vad gäller Facebook, dock på Twitter. Samma vad gäller Resor.
Utvecklingen för Sveriges 20 bästa varumärken enligt Socialbakers ser ut som nedan. Twitters tapp förra månaden i alla parametrar: antal följare, antal inlägg, antal interaktioner och svarsfrekvens, har i oktober vänt till det omvända. Facebook däremot tappar marginellt vad gäller antal följare samt svarstid.
YouTube kommenterar jag inte i denna blogg.
Nedan ser vi hur Sveriges topp 20 varumärken arbetar med sina sidor, och vilken respons vi följare ger på deras inlägg. I jämförelse med föregående månads resultat ser vi endast marginella skillnader. Lajks är fortfarande det sätt på vilket vi mest interagerar med varumärken på Facebook, och foton är den form på inlägg vilka är vanligast från sidorna.
Enligt Socialbakers är Sveriges topp 5 varumärken på Facebook vad gäller antal följare och interaktioner nedan:
Sveriges topp 20 varumärken gjorde i snitt 26 inlägg i oktober. Om vi omvandlar antal inlägg på Apollo Sverige och fördelar antal interaktioner per inlägg, innebär det att varje inlägg skulle fått ca 3 200 interaktioner per inlägg. (Sponsrat versus organiskt? Min gissning är dock att sponsrade inlägg är inblandade.) Hur arbetar ni med er Facebook-sida? Har ni målsatt vilket antal interaktioner varje inlägg ska säkra? Vet du hur många interaktioner era inlägg säkrar?
Enligt analysföretaget Smampion är sidorna nedan Sveriges bästa, baserat på deras poängskala 0-100. Om din sida inte finns med för mätning hos Smampion kan du enkelt lägga till den här (kostnadsfritt).
Kundservice Facebook
Swedbank Sverige uppvisar i oktober Sveriges bästa svarsfrekvens i kombination med svarstid.
I jämförelse med oktober 2014 nedan ser vi Swedbank Sverige och SJ som återkommande, tillsammans med (i stort) konsekventa varumärken över tid vad gäller kundservice:
Om vi tittar närmare på Swedbank och SJ finns följande resultat från Socialbakers baserat på deras parametrar: Följare, Engagemang, ”Socially Devoted” (kundservice) och Toppinlägg. Swedbank Sverige har baserat på Socially Devoted och Toppinlägg varit bäst i sin region 31 gånger (oklart startdatum men borde utgöra några år):
SJ AB har baserat på Socially Devoted varit bäst i sin region 21 gånger:
Konsekventa varumärken med återkommande toppresultat inom kundservice i sociala medier alltså.
Swedbank Sverige återfinns även på Smampions topplistor över Responstid samt Responsgrad:
De unika Facebook-poster som genererade högst interaktion i oktober gjordes av Haglöfs, XXL sport & vildmark och Arla Sverige. Starka ben för att ta sig runt i skog och mark bland höstlöven månne? I oktober 2014 säkrade ICA en topplats med sin koppling till det årets Rosa band, vilket XXL i år använt i sitt inlägg.
Sveriges bästa företag/varumärken på Twitter i oktober enligt Smampion:
Enligt Socialbakers är nedan de varumärken vilka säkrar dels flest följare, dels flest interaktioner:
Sveriges topp 20 varumärken gör 141 tweets per månad (ca 5 tweets per dag). Om vi omvandlar antal inlägg på Unibet Sverige och fördelar antal interaktioner per tweet, innebär det att varje inlägg skulle fått ca 440 interaktioner per tweet. Hur arbetar ni med er Twitter-profil? Har ni målsatt ett minimum antal interaktioner varje tweet ska säkra?
För övrigt inspirerande att se när storlek matchas av interaktion, även denna månad uppvisat av SAS.
Resebranschen och telekom återfinns även på topplistorna belysandes Twitter. I stort återkommande varumärken med viss variation över tid.
Kundservice Twitter
Telenor Sverige, som i september (och under 2015) stod ut med bästa svarstid, finns i oktober inte längre kvar bland toppvarumärken, där SJ nu uppvisar bästa svarstid. ComHem uppvisar bästa svarsfrekvens.
Sveriges bästa företag på Instagram i oktober enligt Smampion:
Ovan ser vi Höganäs kommun som ett av Sveriges bästa varumärken på Instagram i oktober. Vad gäller sidor som växer snabbast på Instagram intressant notera även där två kommuner, Solna stad och Kungälvs kommun, vilka valt Instagram som kommunikationskanal.
Socialbakers har ännu inte motsvarande mätning för Instagram varför den jämförelsen än så länge uteblir.
Telekom, resebolag och banker är alltså Sveriges bästa branscher i sociala medier. Är du förvånad? Globalt ligger Retail på fjärde plats för Facebook, och det ska bli intressant att se om vi kommer se en ändring bland de svenska toppsidorna framöver. Vilka branscher satsar på sociala medier?
Hur resonerar ditt/ert varumärken runt närvaro i sociala medier? Vilka KPI:er använder ni för att räkna hem satsningen?
Må gott,
LG
Intressant läsning, när kommer uppföljningen för november? mvh /Anna
Hej Anna, roligt att du uppskattar mina jämförelser över svensk närvaro i sociala medier. Senast måndag kommer november vara ute! 🙂