Oförändrad kundservice på Facebook i april
April månad på Facebook visar i stort oförändrade resultat vad gäller engagemang på poster samt kundservice, baserat på underlag från analysföretaget Socialbakers.
Innehållsengagemang
Engagemangsnivån för svenska sidor på Facebook ökade förra månaden för första gången på fyra månader till 0,56%. Nu ser vi ett litet tapp till 0,54% men inte tillbaka till det låga engagemanget innan mars. Dock en varning att närvaron på Facebook ännu inte lyckats etablera en stabil hög närvaro på sidinnehåll.
Nykomlingen Willys tog ledningen för april, vilket går att koppla månadens mest populära inlägg, se nedan. Polly är tillbaka, nu på andra plats. Loka har tappat till femte plats. Interflora fortsätter med sin ambulerande närvaro på topp fem, denna gång joinad av Norrlands Guld.
Flera sidor fortsätter alltså vara återkommande som bevis på att lyckas kreera mest engagerande innehåll. Titta in deras sidor och inspireras.
Kundservice aka Socially Devoted
Vad gäller bästa Socially Devoted-sidor, se nedan, är toppsidorna denna månad desamma, dock med viss intern rokad. Intressant att se den förändring från 2013 då resebolag tillsammans med teleoperatörer levererade ”bästa kundservice” på Facebook. Nu återstår endast en teleoperatör .
SJs uttalade fokus på sociala medier för kundmöten verkar bestå och har nu klättrat till första platsen, följt av den enda återstående teleoperatören, Comviq.
Samsung, Viaplay och Swedbank Sverige kvarstår.
Förra månaden såg vi ett stort tapp i Average Response Rate vilket de tidigare fyra månaderna gått från 63% till 76%, till 87% – med i mars ett tapp till 69%! Tappet verkar avstannat och ligger kvar på 69%.
Värt att notera att i snitt får alltså 69% svar på sina frågor ställda via en officiell sida, medan de bästa sidorna ger svar på minst 96% av alla de frågor de får!
Inlägg med mest interaktion
Vad gäller individuella poster kom månades mest populära post från Willys, se nedan. 60 000 interaktioner, med otroliga 2 406 delningar indikerar att djurhållning äger relevans för svensken.
Sammantaget intressant för alla sidor att jämföra det egna engagemanget samt ”svarstid” för att se hur ni står er kontra Sveriges bästa sidor. Några reflektioner?
De svenska topp 20-sidorna publicerade i snitt 28 poster i mars. Inte ett om dagen alltså. En koppling till det relativt låga engagemanget? Syns man inte så finns man inte, som bekant.
Politik på Facebook?
Förra månaden frågade jag om funderingar runt ”politiken på Facebook”. Kopplat de kommentarer jag fått kommer inom kort en belysning av rikspartierna, vilket jag hoppas kommer intressera, särskilt med anledning av det nyligen avslutade valet till Europaparlamentet.
Må gott,
LG