Att beröra och engagera är som bekant några av nycklarna för att lyckas med sina digitala relationer i och via sociala medier. Att därmed säkra relevant och engagerande innehåll i de postningar man gör på Facebook är ett måste. Vilket analysföretaget Socialbakers ger hjälp för att granska samt förstå effekt, vilket underlättar för att konstant kunna göra förbättringar. Vilket jag utan omsvep kan säga var mig en stor hjälp kopplat att TeliaSonera-koncernens varumärken under min ledning över tid toppade nationella topplistor i Svarsfrekvens samt Engagemang.
Av dessa grafer kopplat engagemang Facebook, med september och oktober utbrutna för att visa utveckling över tid, är det uppenbart att Norden som sådant är snarlikt. Möjligen att skillnad Danmark och Finland uppvisar en skillnad i engagemang. Om det sedan beror på innehåll eller kynne förtäljer inte underlaget.
Uppenbart är dock att Norden verkligen står ut i global benchmark, och det med råge. Samtidigt kanske inte någon större överraskning då våra länder alltid varit benägna nyttja ny teknik och dess möjligheter. Som bekant gjorde mobiltelefonin sitt globala avstamp i den fjällhöga nord.
Har du några fler tolkningar till varför vi står ut?
Må gott,
LG
Spännande inlägg! Vore intressant att få veta vart graferna kommer ifrån. Är det Socialbakers som har aggregerat data i deras system och fått ut totaler för alla sina kunder? Eller är det ett exempel på ett specifikt företags Facebook-sidor?
Hej Nicolas, ursäkta att svaret dröjt.
Stämmer, detta är grafer som Socialbakers aggregerar och sammanställer, vilka de är vänliga nog att dela med mig. Och alltså en bild över de miljoner sidor de har för Sverige/Norden/Globalt.
Du kanske läst min blogg sedan tidigare så du vet att jag nyttjat deras tjänster i flera år. Och är nöjd.
Kul att du hittat till bloggen 🙂
Må gott,
LG